شرح وظایف دفتر

اداره کل مدیریت بحران

1-ایجاد هماهنگی، نظارت و ارزیابی مستمر واحدهای استانی دستگاه‏های اجرایی در راستای هم‏افزایی سیاست‏های جامع پیشگیری و کاهش اثرات و پیامدهای نامطلوب حوادث و سوانح غیرمترقبه، آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه و انجام صحیح وظایف مربوط به بازسازی و بازتوانی.

2-مستندسازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به حوادث و اطلاعات مورد نیاز برای برنامه‏ریزی و مدیریت حادثه.

3-هماهنگی لازم جهت استفاده بهینه از ظرفیت‏های واحدهای استانی دستگاه‏های دولتی و غیر دولتی و نیروهای مسلح استان به منظور پیش‏بینی و پیشگیری بحران.

4-برنامه‏ریزی و هماهنگی برای ساماندهی و آموزش کلیه تشکل‏های مردمی، نهادهای غیر دولتی و نیروهای بسیج و داوطلب مردمی در مراحل چهارگانه مدیریت بحران با همکاری واحدهای استانی دستگاه‏های ذیربط.

5-همکاری در تهیه طرح‏های جامع مدیریت کاهش خطر پذیری به جای مدیریت بحران در سطح، استانی (منطقه‏ای)، محلی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه استان.

6-هماهنگی و نظارت در زمینه ایجاد و گسترش سیستم‏های موثر پیشگیری، مقاوم‏سازی و بهسازی لرزه‏ای ساختمان‏ها، زیرساخت‏ها و ابنیه و شریان‏های حیاتی و مهم و بازسازی و بهسازی بافت‏های فرسوده، روشهای اتکایی و جبرانی خسارات نظیر انواع بیمه‏ها، حمایت‏های مالی و ساز و کارهای تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوق‏های حمایتی با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و واحدهای استانی دستگاه‏های ذیربط با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه استان.

7-کمک به توسعه و گسترش موسسات علمی و مشاوره‏ای فعال و بهره‏گیری از تجارب آنها به منظور استانداردسازی و بهبود کیفیت ارتقاء و کنترل ایمنی کالاها و خدمات، ساختمان‏ها و تأسیسات زیربنایی استان و نظارت بر رعایت استانداردهای مصوب با هماهنگی شورای فنی استان.

8-ابلاغ دستورالعمل‏های اجرایی مربوط به اقدامات اضطراری و احتیاطی در هنگام وقوع و یا احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه به واحدهای استانی دستگاه‏های ذیربط.

9-انجام هماهنگی‏های لازم برای در اختیار گرفتن کلیه امکانات و ظرفیت‏های سازمان‏های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیروهای مسلح به منظور مدیریت بحران استان و استان‏های معین در طول زمان مقابله با بحران.

10-نظارت و ارزیابی اقدامات واحدهای استانی دستگاه‏های اجرایی در خصوص مراحل چهارگانه مدیریت بحران به ویژه آمادگی و مقابله و ارایه گزارش به سازمان مدیریت بحران کشور.

11-انجام مطالعات و ارایه طرح‏های مناسب بمنظور آمادگی‏های لازم برای مقابله با حوادث و سوانح غیر مترقبه طبیعی از قبیل سیل، زلزله، خشکسالی، سرمازدگی، آفات گیاهی، آلودگی هوا، لغزش لایه‏های زمین، نوسانات آب دریا و پشتیبانی لازم به هنگام تهاجم‏های هوایی و بمباران‏ها به واحدهای استانی دستگاه‏های ذیربط بمنظور کاهش خسارات و تلفات ناشی از وقوع آنها در استان.

12-ایجاد هماهنگی‏های لازم بمنظور تأمین خسارات، بازسازی و نوسازی مناطق تخریب شده با همکاری دستگاه‏های دولتی و سازمان‏ها و نهادهای تخصصی استانی و ملی در قالب دستورالعمل‏های ابلاغی.

13-ایجاد هماهنگی بمنظور تشکیل هسته های فعال در مناطق مستعد حوادث و استفاده از توان نیروهای موجود در استان و حضور مداوم در فعالیت‏های تخصصی مدیریت بحران بویژه امداد و نجات.

14-ایجاد هماهنگی بمنظور ارایه خدمات و پیش آگاهی‏های لازم در خصوص تغییرات فیزیکی، زمینی، هوایی و نظایر آن به واحدهای استانی و شهرستانی دستگاه‏های اجرایی جهت کاهش خسارات و اثرات نامطلوب.

15-اعزام گروه‏های کارشناسی به نقاط مختلف استان به هنگام بروز حوادث و سوانح بمنظور تهیه گزارشهای مستند از حوادث و اقدامات بعمل آمده با همکاری سازمان‏ها و نهادهای ذیربط و ارایه به سازمان مدیریت بحران کشور.

16-تعیین اولویت‏ها و ضوابط اجرایی لازم در خصوص توزیع اعتبارات و امکانات و فراهم نمودن زمینه اجرایی طرح‏ها و برنامه‏های مربوط به پیشگیری، بازسازی و نوسازی و تأمین خسارات وارده و سایر اعتبارات مورد نیاز برای ارایه به شورای مدیریت بحران استان.

17-انجام امور پشتیبانی، تدارکاتی و حمایت ستادهای شهرستانی و منطقه‏ای در مناطق آسیب دیده از طریق امکانات استان و شهرستان و سایر بخش‏ها.

18-بررسی مسایل و مشکلات انعکاس یافته از سوی شهرستان‏ها و دستگاه‏های مجری طرح‏ها و پروژه‏های بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده و انجام اقدامات لازم برای رفع آنها با همکاری واحدهای استانی دستگاه‏های اجرایی.

19-ایجاد هماهنگی و برنامه‏ریزی‏های لازم در زمینه امور آتش‏نشانی بمنظور ارتقاء کمی و کیفی ماشین‏آلات و لوازم و تجهیزات آتش‏نشانی، مدیریت نیروی انسانی، امور امدادی و خدمات ایمنی در سطح استان با همکاری شهرداری‏ها و دهیاری‏های استان.

20-انجام امور مطالعاتی، تحقیقاتی و پژوهش‏های کاربردی در زمینه مدیریت بحران بمنظور پشتیبانی کارشناسی واحدهای استانی دستگاه‏های اجرایی.

21-مدیریت شبکه اطلاعات مدیریت بحران (شامل سیستم اطلاع رسانی و هشدار) استان.

22-طراحی و راه‏اندازی شبکه اطلاع رسانی مناسب به منظور ایجاد ارتباط میان سازمانی و اطلاع‏رسانی به عموم مردم در خصوص بحران‏های احتمالی در استان.

23-مدیریت امور مالی مدیریت بحران استان در چارچوب اعتبارات و برنامه‏های مصوب ابلاغی.

24-برنامه‏ریزی و پیگیری تشکیل و سازماندهی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و کارگروه‏های تخصصی مرتبط با مراحل چهارگانه مدیریت بحران.

25-پیگیری تشکیل و سازماندهی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان و کارگروه‏های تخصصی مرتبط با مراحل چهارگانه مدیریت بحران.

26-پیگیری اجرای مصوبات و تصمیمات شورای عالی و شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور و استان.

27-ایجاد هماهنگی بین شوراهای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان‏ها و سازمان‏های مسئول امور تخصصی در مدیریت بحران و ارزیابی فعالیت آن‏ها.

28-ارایه گزارش روند اقدامات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان‏ها و کارگروه‏های تخصصی آن به شورای مدیریت بحران استان و سازمان مدیریت بحران کشور.

29-بررسی نیازهای اعتباری مدیریت بحران استان و شهرستان‏ها در مراحل چهارگانه بحران و پیگیری تأمین و توزیع آن براساس برنامه‏های مصوب شورای هماهنگی مدیریت بحران استان از محل اعتبارات مواد مرتبط.

30-برنامه‏ریزی فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، تبلیغاتی، اطلاع‏رسانی، تمرینی و مانور در مراحل آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه در استان مبتنی بر طرح جامع کشور.

31-پیگیری اجرای برنامه‏های آموزشی مرتبط با بروز بحران‏ها و حوادث غیر مترقبه برای اعضاء شورای هماهنگی استانی و شهرستانی بمنظور ارتقاء مهارت‏های فنی مدیریت بحران.

32-افزایش آگاهی‏های عمومی و گسترش فرهنگ ایمنی و دانش مدیریت بحران.

33-پیگیری توسعه امور بیمه در بخش‏های مختلف، سازمان ها و تأسیسات دولتی، اماکن مسکونی، تجاری و بخش کشاورزی و دامی و نظارت عالیه بر عملکرد بیمه‏ها.

34-پیگیری در زمینه تشکیل تیم‏های امداد و نجات شهرستان‏ها و بخش‏ها از طریق جمعیت هلال احمر برای افزایش سطح آمادگی استان و شهرستان‏ها.

35-بررسی توان، پتانسیل و ظرفیت علمی و تکنولوژی حوزه‏های دانشگاهی و اجرایی استان در راستای بهبود روند اقدامات مربوط به امور پیش‏بینی و هشدار قبل از وقوع حادثه.

36-پیگیری اجرای دوره‏های آموزشی مربوط به مراحل چهارگانه بحران توسط مرکز برنامه‏ریزی، نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری.

37-ارتباط مستمر با سازمان مدیریت بحران به منظور هماهنگی در انجام وظایف.

38-ارایه برنامه‏ها و گزارش عملکرد دفتر مدیریت بحران استان به مراجع ذیربط.

 

 

 

 

 

مدیرکل

معرفی

مديركل مديريت بحران

نام و نام خانوادگي : عليرضا صفا ايسيني

مدرك تحصيلي : ليسانس كشاورزی  ،  ليسانس عمران

سوابق شغلي :

معاون اداره كل مديريت بحران و قائم مقام مدير

مسئول واحد تسهيلات و اشتغالزايي  دفتر حوادث غير مترقبه و مناطق محروم

 

 

شماره تماس : 33613221 076
نمــابر : 33610463 076
شماره پیامک : 50002761
آدرس استانداری : رسالت جنوبی - جنب پارک دولت

استان هرمزگان، جنوبی ترین استان ایران، در ساحل خلیج فارس و دریای عمان با جمعيت 1 ميليون 578 هزار و 183 نفر و مساحتی حدود 68 هزار و 476 کیلومتر مربع قرار دارد. این استان از شمال و شمال شرقی با استان کرمان، از شمال غربی و غرب با استان های فارس و بوشهر و از شرق با استان سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان به صورت نواری به طول تقریبی 900 کیلومتر در بر گرفته است. مرکز استان هرمزگان، بندر عباس است و 13 شهرستان، 38 شهر، 38 بخش و 1277 روستا دارد.